Familievuggen

Familien Haslund

og kunstmaleren Otto Haslund

Familievuggen

 

Kamilla Ahlmann fortæller om vuggen, som Lene Ahlmann har fortalt hende:

 

"Det var min farmor, Misse (Michaela Frederikke Haslund født 29. september 1886), der købte vuggen – d.v.s. hun byttede sig til den med kunst for varer. Hun var billedhugger og lavede figurer af ler, så sandsynligvis har hun byttet vuggen for en figur" (vuggen huskes som blå) Kamilla Ahlmann har altså sikre oplysninger om at første barn i vuggen, var hendes far Klaus Ahlmann, født 26. september 1928.

 

Her er en liste over hvem vi ved,har ligget i den:

 

Navn og fødselsdato:

 

Klaus Ole Haslund Ahlmann 26. september 1928

 

Otto Haslund 28. oktober 1940

 

Jane Elisabeth Haslund 17. juni 1944

 

Hans Jesper Ahlmann 21. november 1951

 

Kamilla Ahlmann 14. maj 1954

 

Ulrik Haslund 3. august 1962

 

Line Wells, f. Haslund 24.oktober 1965

 

Josefine Gry Haslund 3. februar 1976

 

Jacob Olmo Arnfred Ahlmann 15. september 1977

 

Laura Haslund 12. maj 1989

 

Nanna Haslund 7. juli 1990

 

Sigurd Haslund 6. marts 1993

 

Sofie Jepsen Haslund 28. februar 2005

 

Alvin Hugo Højland Ahlmann 15. marts 2009

 

 

Ulrik Haslund

1962

Klaus Ahlmann

1928

Josefine Haslund

1976

Laura Haslund

1989

LIGHT & POWERFUL

TABLET

SHOP NOW

Restaureringen af vuggen foråret 1989

 

Selve vuggen skulle der ikke gøres så meget ved. Der var nogle brændemærker efter min fars forsøg på at fjerne malingen (den forblev blå).

Det er sjovt for Lene Ahlmann, søster til Klaus (som skulle være den første som lå i vuggen), husker den som blå, men jeg så også hvid maling og guld stafferinger som kunne tyde på at dette var den oprindelige farve.

Måske vuggen har været brugt, inden den blev malet, og herefter byttet væk for kunst i 1928, i så fald er vuggen ældre end 1928.

Stativet trængte til en omgang, det blev adskilt, lidt træ blev udskiftet og der kom nye hjul på.

Under den blå maling kunne man se, at vuggen har været hvid, med lidt guldstaffering på.

Det træ som blev brugt til restaureringen, har oprindeligt været anvendt i en gammel dørkarm

i Trinitatis Kirke i København. Der er altså tale om træ, som er noget ældre end vuggen.

Det hele blev herefter sendt til afsyring.

Ved afleveringen spurgte jeg, om de kunne sige noget om vuggen?

De syntes, at den var pæn, men der var nok tale om et stykke husmandssløjd.

Efter afsyringen fremkom flere detaljer og de måtte tage deres ord tilbage, det var en pæn vugge.

Der var detaljer i det hoved, som holder himlen, som ikke kunne ses før på grund af maling.

Vuggen fik en let slibning og blev overfladebehandlet med voks.

Der kom en ny madras og Ulla ordnede siderne, som bestod af meget kraftigt karton, som blev beklædt med stof.

BEST SELLER

2016