og kunstmaleren Otto Haslund
Familievuggen
Kamilla Ahlmann fortæller om vuggen, som Lene Ahlmann har fortalt hende:
"Det var min farmor, Misse (Michaela Frederikke Haslund født 29. september 1886), der købte vuggen – d.v.s. hun byttede sig til den med kunst for varer. Hun var billedhugger og lavede figurer af ler, så sandsynligvis har hun byttet vuggen for en figur" (vuggen huskes som blå) Kamilla Ahlmann har altså sikre oplysninger om at første barn i vuggen, var hendes far Klaus Ahlmann, født 26. september 1928.
Her er en liste over hvem vi ved,har ligget i den:
Navn og fødselsdato:
Klaus Ole Haslund Ahlmann 26. september 1928
Otto Haslund 28. oktober 1940
Jane Elisabeth Haslund 17. juni 1944
Hans Jesper Ahlmann 21. november 1951
Kamilla Ahlmann 14. maj 1954
Ulrik Haslund 3. august 1962
Line Wells, f. Haslund 24.oktober 1965
Josefine Gry Haslund 3. februar 1976
Jacob Olmo Arnfred Ahlmann 15. september 1977
Laura Haslund 12. maj 1989
Nanna Haslund 7. juli 1990
Sigurd Haslund 6. marts 1993
Sofie Jepsen Haslund 28. februar 2005
Alvin Hugo Højland Ahlmann 15. marts 2009
Ulrik Haslund
1962
Klaus Ahlmann
1928
Josefine Haslund
1976
Laura Haslund
1989
Restaureringen af vuggen foråret 1989
Selve vuggen skulle der ikke gøres så meget ved. Der var nogle brændemærker efter min fars forsøg på at fjerne malingen (den forblev blå).
Det er sjovt for Lene Ahlmann, søster til Klaus (som skulle være den første som lå i vuggen), husker den som blå, men jeg så også hvid maling og guld stafferinger som kunne tyde på at dette var den oprindelige farve.
Måske vuggen har været brugt, inden den blev malet, og herefter byttet væk for kunst i 1928, i så fald er vuggen ældre end 1928.
Stativet trængte til en omgang, det blev adskilt, lidt træ blev udskiftet og der kom nye hjul på.
Under den blå maling kunne man se, at vuggen har været hvid, med lidt guldstaffering på.
Det træ som blev brugt til restaureringen, har oprindeligt været anvendt i en gammel dørkarm
i Trinitatis Kirke i København. Der er altså tale om træ, som er noget ældre end vuggen.
Det hele blev herefter sendt til afsyring.
Ved afleveringen spurgte jeg, om de kunne sige noget om vuggen?
De syntes, at den var pæn, men der var nok tale om et stykke husmandssløjd.
Efter afsyringen fremkom flere detaljer og de måtte tage deres ord tilbage, det var en pæn vugge.
Der var detaljer i det hoved, som holder himlen, som ikke kunne ses før på grund af maling.
Vuggen fik en let slibning og blev overfladebehandlet med voks.
Der kom en ny madras og Ulla ordnede siderne, som bestod af meget kraftigt karton, som blev beklædt med stof.
BEST SELLER